Skip to content

GYEREKESÉLY

MTA GYEREKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM

Címlap
Kulcsszó keresése: Összesen 202 találat van.
Címke: országos program Rendezés
Cikk
(MTA Gyerekszegénység Elleni Program)

A Miniszterelnöki Hivatal, Bátonyterenye Városa és a Többcélú Kistérségi Társulás, valamint az MTA Gyermekszegénység Elleni Program közös konferenciája a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatásával az esélyegyenlőséget növelő óvodai-iskolai jó gyakorlatokról

Helyszín: Bátonyterenye, Ady Endre Művelődési Központ és Könyvtár, Molnár Sándor út 1-3.

2009 október 14. (szerda)
(Sajtó, nyilvánosság)

2009. október 13. 06:30

A pártok szegénysége – a gyerekek nyomora

Elvekben mindenki egyetért a gyermekszegénység leküzdésében, ám a gyakorlatban nem sok minden történik. A kormány ugyan elfogadta az erre irányuló cselekvési tervet, de a szakemberek szerint több intézkedésével épp a szegénységet mélyíti. Bátonyterenyén olyan jó közoktatási gyakorlatokat mutatnak be a hétvégén, amelyek bizonyítottan hatásosak a szegregáció, a gyermekszegénység ellen.

2009 október 13. (kedd)
(Sajtó, nyilvánosság)

Segély? Munka? Közmunka?

Ferge Zsuzsa vitája az Ütközőben Gur Nándorral - Bálint István vezetésével (MR1, 2009. október 14)

{mp3}utkozo_2009-10-14{/mp3} A teljes adás meghallgatható: http://real1.radio.hu/kossuth/MP3/3-Sze/Sze-K18.mp3

2009 október 12. (hétfő)
(Sajtó, nyilvánosság)
Farkas Zsombor, az MTA Gyerekszegénység Elleni Program kutatója a Magyar Szegénységellenes Hálózat állásfoglalásáról Meghallgatható: http://www.klubradio.hu/klubmp3/klub20091008-065906.mp3
2009 október 08. (csütörtök)
(Sajtó, nyilvánosság)

Ónody-Molnár Dóra | Népszabadság | 2009. október 7.

Nem csökken a gyermekadag

Az Út a munkához programhoz társul az Út a munka világába projekt

A költségvetési tervek szerint jövőre a kormány harmadára csökkentené a gyermekétkeztetésre szánt normatívát. Mára kiderült: valószínűleg változatlanul hagyják a hatvanötezer forintos összeget. Az "egy család, egy segély"-ként ismert támogatási elven viszont nem változtatnának, igaz, a jövő évtől uniós források átcsoportosításával több pénzt adnának közmunkára, átképzésre.

2009 szeptember 23. (szerda)
(Sajtó, nyilvánosság)

Gyermekházak a gyermekekért - a hátrányos helyzetű apróságoknak

A Ma Reggel vendége volt Szomor Éva gyógypedagógus

2009. szeptember 29. 10:49

2009 szeptember 23. (szerda)
(Sajtó, nyilvánosság)

Hír: Szociális kártyára vár Monok  

Terjed a monoki modell A monoki polgármester legújabb ötlete arra jó, hogy megszégyenítse, stigmatizálja a szegényeket – mondta az FN-nek Ferge Zsuzsa szociológus. Beleillik abba a sorba, amely a nincsteleneket próbálja hibássá, felelőssé tenni sorsukért – tette hozzá.

  2009. július 24.

A monoki polgármester, Szepessy Zsolt a napokban azzal az ötlettel állt elő nyilvánosan, hogy a segélyezettek szociális kártyára kapják a segélyt, amellyel csak meghatározott termékekért, meghatározott boltokban – magyar kkv-kban - fizethessenek. A polgármester érvelése szerint így eljuthatna a pénz a gyermekekhez, s nem kerülne az uzsorásokhoz.   A szociológus szerint valamennyi kutatás azt mutatja, hogy a szegényeknél, a segélyekből élőknél is az első a gyermek, s hamis az érvelés, amely szerint azért szükséges a szociális kártya, mert a szülők a pénzt nem a gyermekekre költik. Természetesen előfordulhat ezeknél a családoknál is, hogy a családfő elveszi a pénzt, s elhanyagolja a gyermekeket, de ez nem a szegénységgel, illetve a munkanélküliséggel függ össze.

Segélyből drágábban

Ferge Zsuzsa arra is fölhívta a figyelmet, hogy a monoki polgármester tervezete szerint csak a kijelölt boltokban – magyar kkv-kban – lehetne vásárolni a szociális kártyával, amelyek a stabil kereslet miatt megtehetnék, hogy drágábban adják a termékeket a konkurenciánál.   A szociológus szerint nem megengedhető a segélyezettek szabadságjogainak a korlátozása, s nincs is értelme. A 800 ezer magyar alkoholista problematikáján nem a szociális kártya fog segíteni, s az uzsora ellen sem kártyával, hanem inkább az iszonyatos szűkösség enyhítésével kellene küzdeni – az uzsorás el is veheti a kártyát a segélyezettől.   A szegénység, a munkanélküliség, az egyenlőtlenség növekedésének nagy társadalmi kérdéseit nem lehet, s nem szabad a szegények bűnbakká tételével elfedni – tette hozzá a tudós.

 

                        *

Népszava Online - Belpolitika 2009.09.23. | 05:22:29 Terjed a monoki kártyás gyakorlat

Már öt önkormányzattal szerződtek a feltételekhez kötött szociális ellátásra Monok mellett több településen is bevezetik a szociális kártyát, eddig öt önkormányzattal szerződött a rendszert működtető Cafeteria-Card Kft. A lapunk által megkérdezett szakértők nem a segélyek számlára utalását, hanem a vásárlások korlátozását és a termékek ellenőrzését kifogásolják. A kártyával nem lehet készpénzt felvenni, és csak a rendszert működtető céggel szerződött boltokban lehet vele fizetni, az árukat az úgynevezett elszámoló blokk alapján pedig később ellenőrzi az önkormányzat. Az alkotmányjogász azt állítja, a megszorítások miatt alkotmánysértő a rendelet.   Nem csak Monokon lesz szociális kártya, öt településsel kötött szerződést a Cafeteria-Card Kft. Több önkormányzati vezetővel pedig tárgyalnak, de azt nem árulták el, kikkel egyeztettek eddig. Október 1-jétől érkezhet számlára a segély, az új rendszert akkor indítja a cég. A számlához kártya is jár, de készpénzt nem lehet vele felvenni, és csak szerződéses boltokban vásárolhatnak vele a segélyezettek – mondta Pálinkás Krisztina. A társaság országos értékesítési igazgatóhelyettese a részletekről is beszámolt: a kártyatulajdonosok minden terméket kifizethetnek a céggel szerződött üzletekben, de az elszámoló blokk alapján az önkormányzatok visszakereshetik, mit vásároltak. Így akarják kizárni például azt, hogy italra és cigarettára költsék pénzüket a támogatottak.   Monokon az önkormányzat már korábban bejelentette, hogy számlára utalja a rendkívüli támogatást, valamint a szociális segély 60 százalékát. De nem csak ezzel „nevelik” a szegénységben élőket: csak annak utalják a támogatást, aki a háza előtti területet és a kertjét rendben tartja, haszonnövényeket termeszt. A segély feltételhez kötése miatt alkotmánybírósághoz fordult a szociális minisztérium szakállamtitkára, de Kovárik Erzsébet a kártyára utalást is élesen kritizálta, mert szerinte azt a látszatot kelti, hogy a szegénységre ez megoldást jelent.   Úgy tudjuk, évek óta van arra törvényi lehetőség, hogy a segélyek egy része számlára érkezzen, vagy természetben kapják meg a családok, az önkormányzatoknak mégis csak töredéke élt ezzel. A látszat ellenére most sem a segítés, inkább a busás haszon a cél. A kártya használatáért ugyanis 5-10 százalékos jutalékot kap az üzemeltető, nem véletlenül szeretnék elérni, hogy minden segélyt, támogatást, sőt a szegénységben élők a családi pótlékot is ebben a formában kapják. Az üzletek tovább sújtanák a szegényeket, hiszen kénytelenek árat emelni azért, hogy kitermeljék a jutalékot. Segélyre most 52, a családi pótlékra összesen további 360 milliárd forintot fizet az állam. Bár a monoki polgármester nyílt levelet írt Bajnai Gordon kormányfőnek és a képviselőknek a kártya előnyeiről, információink szerint folynak ugyan egyeztetések, de a szaktárca nem javasolja a településen alkalmazott gyakorlatot.

Muhari Judit

2009 szeptember 22. (kedd)
(Sajtó, nyilvánosság)

Ferge Zsuzsa cikke az Az MTA Gyerekszegénység Elleni Program nevében, megjelent a Népszabadság 2009. augusztus 8-diki számában Forrás: nol.hu

2008-ban egy háromgyerekes házaspár létminimuma havi 237 ezer forint volt. A létminimum a Központi Statisztikai Hivatal dokumentált adata arról, hogy a még éppen elfogadható szűkös megélhetéshez átlagosan mennyi pénz kell. 2009-ben - a szegényeket az átlagnál jobban érintő áremelkedések miatt - ennél 10-15 ezer forinttal magasabb, 250 ezer forint körüli az összeg. Ez átlag. Falun lehet kicsit kevesebb; ha a gyerekek mind serdülők, kicsit több. Amelyik gyerek ingyen kap iskolai étkezést, annál a számított gyerekenkénti havi élelmiszer-minimum, 15000 forint körülbelül felét levonhatjuk. Ez a havi összeg egyébként elárulja, hogy parizernél drágább csemege nincs az étlapon, és abból is csak kevés.

2009 augusztus 12. (szerda)
(Sajtó, nyilvánosság)
A "Legyen jobb a gyermekeknek!" Nemzeti Stratégia (gyermekszegénység, MTA Gyerekprogram Iroda, Értékelő Bizottság stb.) médiavisszhangja a 2009. március 31. és május 6. közötti időszakban. Az MTI hírek, internetes és nyomtatott újságok cikkei, televízió- és rádiófelvételek gyűjteménye 44 oldal terjedelemben letölthető innen: Médiavisszhang (2009. március 31. - május 6.) 314.50 Kb
2009 május 07. (csütörtök)
(Egyéb)

Miskolc MJV Önkormányzat Egyesített Bölcsőde és Egészségügyi Szolgálat és a Debreceni Egyetem Egészségügyi Kar Védőnői szakirány Miskolcon 2009 október 07-én konfrenciát tartott „Legyen jobb a gyermekeknek” címmel.

2009 május 06. (szerda)
(Egyéb)

A „Legyen jobb a gyermekeknek” Nemzeti Stratégia állása és problémái - különös tekintettel a Szécsényi kistérségi alkalmazásra és más kistérségekre kiterjesztésre.

Helyszín: Szécsényi Művelődési Ház - Szécsény, Forgách kastély

2009 április 20. (hétfő)
(MTA Gyerekszegénység Elleni Program)

A „Legyen jobb a gyermekeknek” Nemzeti Stratégia állása és problémái - különös tekintettel a Szécsényi kistérségi alkalmazásra és más kistérségekre kiterjesztésre.

Helyszín: Szécsényi Művelődési Ház - Szécsény, Forgách kastély

2009 április 20. (hétfő)
(Hírek)

MTA GYEP  Iroda

Az MTA GYEP Iroda gyors válasza Bajnai Gordon miniszterelnök április 19-én nyilvánosságra hozott programjával kapcsolatban

 

 

Tudjuk, hogy a válság elkerülhetetlen megszorításokat jelent. Méltányoljuk, hogy a kormányzat önmagán kezdi a csökkentést, és a  lehetősebbeknél az átlagnál jobban növeli a terheket.

Hiányoljuk azonban, hogy nagyon kevés figyelem jut a leginkább veszélyeztetett csoportokra. A legsebezhetőbb csoportok megítélésünk szerint most, és 2010-ben:

Akiket lakásuk elvesztése fenyeget: a devizahiteleseken kívül több tízezer, potenciálisan ennél jóval nagyobb számú család. Jelentős részükben gyermek is él. A közművek kikapcsolását ma két elfogadhatatlan alternatíva követi: a már túlzsúfolt és drága szakellátás család szétszakítással, vagy az utca mindenkinek.

Akik elvesztik munkájukat, vagy jelentősen csökken a keresetük, és elemi létfenntartásuk, a gyermekek ellátása kerül veszélybe.

Általában az álláskeresési támogatásból kikerülő, vagy abba be sem kerülő munkanélküliek, kivált, ha családosak: 2010-től megszűnik a családi segély is.

Azonnali javaslatunk:

Legyen egy fokozatosan feltöltendő válságalap, amelyből legalább a gyerekes családok lakásvesztése megakadályozható. (A konkrét javaslatok – pl. saját tulajdonú lakás megvétele és bérbeadása, szükséglakások „beforgatása”, –részletesen kidolgozottak.) A válságalap forrása csak a magas jövedelműek további áldozatvállalása lehet (átmenetileg növelt adó, luxuscikkekre további különadó, akár adományok is).

Fokozatosan megoldandó javaslatok, amelyekre számos kidolgozott terv van:

Nem-hagyományos munkahelyteremtés: értelmes, értékteremtő közmunka programok ÚMFT pénzek átirányításával, szociális gazdaság nagyobb ösztönzése.

Megfelelő értékelő vizsgálat után az UMA radikális átalakítása a tisztesebb munkahelyteremtés érdekében.

Az ÚMFT támogatásai ne kerüljenek csökkentésre vagy elvonásra a leghátrányosabb helyzetű társadalmi csoportoktól és kistérségektől.

A közmű-adósságok megelőzése. A mai normatív lakásfenntartási támogatások átlagos összege (3000 Ft/hó) a legszegényebb családok rezsijének tizedét sem fedezi.

A 180 napon belüli, illetve 50.000 Ft-nál kevesebb adósságot felhalmozott családok „adósságkezelése”. Ehhez szükséges az adósságkezelési szolgáltatás és tanácsadás kiterjesztése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekre.

A lakáscsőd törvény gyorsított elfogadása.

Megelőző és kompenzáló programok gyors kidolgozása, megvalósítása. Például a szociálpolitikai lakástámogatás, a közmű ártámogatások megszűnésének kompenzálása.

A gyermekes családok szegényedését kompenzálni kell például az iskolai étkezés javításával, a szünetekre való kiterjesztésével, a közoktatásban nem részesülő gyermekek szociális étkeztetésbe vonásával, a napközbeni ellátások kiterjesztésével, a nagycsaládosok családi pótlékának lassú emelésével.

Budapest, 2009. április 20.

  MTA GYEP Iroda képviseletében:         Ferge Zsuzsa          Darvas Ágnes

2009 április 20. (hétfő)
(MTA Gyerekszegénység Elleni Program)

MTA GYEP  Iroda

Az MTA Gyerekszegénység elleni Programirodájának véleménye a T/9318. számú törvényjavaslat (a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, valamint egyes szociális tárgyú törvények módosításáról) családi pótlékot érintő részeihez   A családi pótlék 50%-ának természetben való juttatását a gyermekvédelmi törvény alapelveivel, a gyermekek jólétének és védelmének biztosítását szolgáló szakmai törekvésekkel, valamint a Legyen Jobb a Gyerekeknek Nemzeti Stratégia célkitűzéseivel egyaránt ellentétesnek tartjuk, ezért e javaslat  visszavonását javasoljuk. Amennyiben a gyermek szükségleteit a család önhibájából nem biztosítja, a védelembe vételi eljárás a jelenleg hatályos törvény alapján is célul tűzheti ki a szülők pénzkezelésének javítását, biztosíthatja az ehhez szükséges szakmai támogatásokat. Az ellenőrzés mellett nyújtott, szükség szerint eseti gondnok bevonásával folyósított természetbeni támogatás bevezetése egyértelműen diszkriminatív jellegű intézkedés. Egy bármilyen küszöbhöz (létminimum, nyugdíjminimum, minimálbér) viszonyítva alacsony összeg (családi pótlék 50%-a) felhasználása ürügyén, a probléma megfelelő azonosítására nem alkalmas nyilvántartási rendszer alapján, és a gyerek családból való kiemelésével fenyegetve, a gyermekes családok legelesettebb csoportjait célozza. A javasolt módosítások szakmailag indokolhatatlanok. 
2009 április 03. (péntek)
(MTA Gyerekszegénység Elleni Program)

MTA GYEP  Iroda

Az MTA-TKK  Gyerekszegénység elleni   Programiroda

gyermekes családok érdekeit kiemelő

véleménye

a kormányzat válságkezelő javaslatainak gyermekes családokat érintő elemeiről

A családi ellátások eddig tervezett – megtakarítást alig jelentő, bonyolult, társadalmilag káros lépései helyett egy viszonylag kevéssé fájdalmas és költséghatékony megoldást javaslunk: az 1 gyermekesek legkevésbé veszélyeztetett csoportjánál (2 szülős, 5 éven felüli gyerek) a családi pótlék ideiglenes felfüggesztését.  Néhány indokot alább ismertetünk. A válságkezelés számos, a gyermekes családokat érintő lépését összeférhetetlennek tartjuk a Nemzeti Stratégiával.  A családi pótlék, illetve a gyermekneveléshez kapcsolódó ellátások eddig javasolt módosításai megtakarítást alig jelentenek, költségesek, társadalmi hatásuk kiszámíthatatlan vagy kifejezetten káros; nem illeszkednek valamilyen konzisztens koncepcióhoz, és többnyire a nemzetközi gyakorlathoz sem. Az eddigi válságkezelő  tervek nem reagálnak a válság egyik legsúlyosabb következményére, a lakásvesztésre. (2009. márciusában csak Budapest IX. kerületében 300 családot fenyeget kilakoltatás.) Azonnali megoldás kell legalább gyermekes családok kilakoltatásának megakadályozására, és többet kell tenni a megelőzésért. Érvényt kell szerezni annak, hogy a kilakoltatás ne történhessen meg annak vizsgálata nélkül, hogy a család valóban megkapta-e azokat a pénzbeni és természetbeni szociális támogatásokat, amelyekre jogosult volt.  Tovább kell fejleszteni az adósságkezelés szabályozását. Jelentős szociális kedvezményhez jutáshoz kötelezően kapcsolódjon szociális, építési stb. szakértők mérlegelési kötelezettsége. 
2009 március 28. (szombat)
(Sajtó, nyilvánosság)
A gyermekszegénység elleni kísérleti program keretében működő varsányi gyerekházba látogatott kedden Szűcs Erika szociális miniszter és Korózs Lajos államtitkár.
2009 február 06. (péntek)
(Hírek)
A Miniszterelnöki Hivatal honlapján elérhetők a "Legyen jobb a gyermekeknek!" Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának munkájával kapcsolatos információk.
2009 január 14. (szerda)
(Sajtó, nyilvánosság)

Forrás: Inforádió (2008.11.11) 

Európai viszonylatban a magyar gyerekek szegényebbek, mint azt az ország színvonala indokolná; Magyarországon a gyermekszegénység az uniós átlagnál nagyobb, és inkább falusi, mint városi jelenség - hangsúlyozta Ferge Zsuzsa, a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézete gyerekprogram irodájának vezetője kedden, a témában rendezett budapesti konferencián.

2008 november 11. (kedd)
(Sajtó, nyilvánosság)
A mostani, átmeneti pénzügyi válság mellett legalább ugyanolyan figyelmet kell fordítani a gyermekszegénységre – ezt mondta a kancelláriaminiszter az Eurochild konferenciáján.  
2008 november 07. (péntek)
(Sajtó, nyilvánosság)
Népszabadság Kun J. Viktória   • 2008. szeptember 15.

Nem csökken a gyerekszegénység. Adat- és forráshiány, a területi egyenlőtlenségek akadályozzák a küzdelmet. "2007 volt a nemzeti stratégia induló éve. Ebben az évben a gyerekes családok helyzete romlott. Ennek oka az előre is látható rossz gazdasági helyzet és forráshiány, amely nem párosult a sebezhető csoportok különös, illetve elégséges védelmével" - ezzel a mondattal kezdődik a gyermekszegénység elleni stratégia eddigi eredményeit értékelő kormányzati anyag, amely szerint a 2006-ban meghirdetett program végrehajtása egy sor nehézségbe ütközik.

2008 szeptember 15. (hétfő)
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Következő > Utolsó >>