Skip to content

GYEREKESÉLY

MTA GYEREKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM

Címlap Hasznos linkek Kormányzati szervezetek
Kulcsszó keresése: Összesen 88 találat van.
Címke: kisgyermekkor Rendezés
Cikk
(Sajtó, nyilvánosság)

Belföld | 2010. március 12.

Bölcsődei díjat javasol egy MEH-tanulmány

Általános térítési díj bevezetését javasolja a bölcsődékben egy, a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) megbízásából készült tanulmány, amely szerint az anyákat úgy terelnék a munka világa felé, hogy gyes helyett utalványokat kapnának - írta pénteki számában a Magyar Nemzet. A lap szerint az utalványokat csak a gyermekek intézményi ellátására lehetne fordítani.

Bővebben ld.:  index.hu

2010 március 12. (péntek)
(Sajtó, nyilvánosság)

Tudomány | Hüse Mariann | 2010. Március 09.

A gyermekek 10 százaléka küzd vele, de sokan még mindig nem ismerik fel

Még mindig nem megnyugtató a diszlexiások helyzete ma Magyarországon. Előfordul a szülők, de még a pedagógusok részéről is, hogy nem tudnak eleget erről, a gyerekek 7-10%-át érintő tanulási zavarról. A diszlexiás gyerekeket elkönyvelhetik lustának, butának is, ha nem ismerik fel időben problémáik okait, és nem kapják meg időben a számukra megfelelő segítséget, fejlesztést.

Bővebben ld.: NÉPSZAVA online

2010 március 09. (kedd)
(Sajtó, nyilvánosság)

Belföld | Hüse Mariann | 2010. Március 07.

Bölcsődei férőhelyek: a szülőknek érdemes jó előre gondolkodniuk

Több éve azt mutatják a felmérések, hogy komoly problémát okoz a szülőknek a gyermekek bölcsődei elhelyezése. Ez nagymértékben Budapesten jelentkezik, de a magyarországi nagyvárosok, sőt kisebb települések is nehézségként élik meg az új helyzetet. Mitől alakult ki ez az állapot? Mi a megoldás a napközbeni kisgyermekellátás fejlesztésére? Írásunkban ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat.

Bővebben ld.: NÉPSZAVA online

2010 március 07. (vasárnap)
(Sajtó, nyilvánosság)

Karrier | 2010. március 03.

Munka 3 éven aluli gyerekkelő

Világszerte gondot jelent a dolgozó vagy dolgozni kívánó szülők számára, hogy gyermekeik számára megfelelő gondozást biztosítsanak - állítja a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) legújabb tanulmánya.

Bővebben ld.:  hvg.hu

2010 március 03. (szerda)
(Sajtó, nyilvánosság)

Noller | 2010. február 18.

Már 9 hónaposan megkezdődik a leszakadás

Az ötéves korukban problémásnak számító gyerekek már kilenc hónaposan is kevésbé fejlettek - derül ki a Millenium Cohort Study felméréséből ...

Bővebben ld.:  nol.hu

2010 február 18. (csütörtök)
(Sajtó, nyilvánosság)

MTI DIREKT | 2010. február 11.

Veszélyeztetett gyermek ma az, akit a hivatalnok annak gondol? Az ombudsman pontos jogszabályt kér

Kiadó: Országgyűlési Biztos Hivatala

Bővebben ld.: MTI

2010 február 11. (csütörtök)
(Sajtó, nyilvánosság)

Varga Dóra | 2010. február 9.

Két és fél évesen óvodába

Mégsem lesz kötelező idén szeptembertől minden hároméves gyereket fölvenni az óvodába: a fenntartók egy év haladékot kaptak…

Bővebben ld.:  nol.hu

2010 február 09. (kedd)
(Sajtó, nyilvánosság)
M1 | Ma Reggel | 2010. január 30.

Minden második 3 gyermekes család a létminimum alatt él - szegénység Magyarországon 2010-ben

Az MTV 1 Ma reggel c. műsorában Bereki Anikó beszélgetőtársai munkatársunk, SZOMOR ÉVA, továbbá KOZMA IMRE, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat elnöke és ZAKARIÁS JÁNOS, az Európai Műhely Kulturális és Közművelődési Társaság elnöke.

2010 január 30. (szombat)
(Sajtó, nyilvánosság)

Gyermekházak a gyermekekért - a hátrányos helyzetű apróságoknak

A Ma Reggel vendége volt Szomor Éva gyógypedagógus

2009. szeptember 29. 10:49

2009 szeptember 23. (szerda)
(Sajtó, nyilvánosság)

Ferge Zsuzsa cikke az Az MTA Gyerekszegénység Elleni Program nevében, megjelent a Népszabadság 2009. augusztus 8-diki számában Forrás: nol.hu

2008-ban egy háromgyerekes házaspár létminimuma havi 237 ezer forint volt. A létminimum a Központi Statisztikai Hivatal dokumentált adata arról, hogy a még éppen elfogadható szűkös megélhetéshez átlagosan mennyi pénz kell. 2009-ben - a szegényeket az átlagnál jobban érintő áremelkedések miatt - ennél 10-15 ezer forinttal magasabb, 250 ezer forint körüli az összeg. Ez átlag. Falun lehet kicsit kevesebb; ha a gyerekek mind serdülők, kicsit több. Amelyik gyerek ingyen kap iskolai étkezést, annál a számított gyerekenkénti havi élelmiszer-minimum, 15000 forint körülbelül felét levonhatjuk. Ez a havi összeg egyébként elárulja, hogy parizernél drágább csemege nincs az étlapon, és abból is csak kevés.

2009 augusztus 12. (szerda)
(Hírek)
Míg a gyermekszegénységgel kapcsolatos felmérésekben Magyarország általában a fejlett országok  rangsorának végén kullog, a kisgyermekkori gondozásról most megjelent UNICEF jelentésben a középmezőny elején, 25 fejlett ország között a 7. helyen állunk.
2009 január 14. (szerda)
(Hírek)
  November 2008 - Ref 2275 How realistic is the government's pledge to end child poverty by 2020? The strategy is hugely ambitious and progress has stalled. This Round-up draws on the findings of seven reports about how to take forward different aspects of a child poverty strategy; examines the impact of current policy; and suggests what is needed to ensure the target is met.
2008 november 11. (kedd)
(Hírek)
A gyerekház létrehozásának  célja, hogy a hátrányos élethelyzetből induló 0-6 éves, de főként 18-36 hónapos gyerekek számára a lehető legkorábban nyújtson segítséget, illetve lehetőséget arra, hogy veleszületett jó képességei zökkenő mentesen fejlődjenek, fejlessze készségeiket, és előkészítse az óvodára, majd később az időben történő iskolakezdés lehetőségére.  Ehhez képzett gyerekfejlődést jól ismerő szakemberekre, valamint a gyerekeknek esetlegesen speciális  szolgáltatást nyújtó más szakemberekre van  szükség. Meg kell ismertetni gyerekház  gondolatát a szülőkkel, és igényeiket, például a nyitva tartást aszerint kell meghatározni. Végig kell gondolni, hogy milyen más szolgáltatásokat nyújthatnak a gyerekházak a szülőknek, pl. segítik a szülők munka-keresését, mintegy észrevétlenül fejlesztik a gyerekekkel együtt töltött idő tartalmasabbá tételét. (ha van helyiség, a szülők számítógépezni, ha van konyha, főzni tanulhatnak,  találkozóhelyek lehetnek a szülők és a gyerekekkel foglalkozó más szakemberek között)
2008 október 06. (hétfő)
(MTA Gyerekszegénység Elleni Program)

Kedves Darvas Ágnes!

Köszönöm a levelet, ami Fazekas Károlyon keresztül is eljutott hozzám, aki a kérdés megvitatását indítványozza az OKA az MTA Munkatudományi Bizottság és az MTA Gyerekprogram Iroda részvételével. Én szívesen részt veszek egy ilyen vitán – még akkor is, ha nem minden kérdésben látok ellentétet az OKA-javaslatok és a GYENP által leírtak között. 

2008 február 10. (vasárnap)
(Hírek)

Gyerekházak

Alapozási fázis A gyerekesély program egyik alapozási fázisa, amelynek célja kialakítani, illetve javítani  a kicsi gyerekekről (18 hótól) való gondoskodás minőségét és folyamatosságát. Két fontos programelem összehangolása  a jó működés feltétele. A Biztos Kezdet, mint a hátrányos helyzetben élők képesség fejlesztést biztosító elmélet, és a Legyen jobb a gyerekeknek komplex stratégiai program.

2008 február 02. (szombat)
(Hírek)

Régóta ismert és az utóbbi években ismét előtérbe kerülő tény, hogy a korai életéveknek meghatározó szerepük van a későbbi életút szempontjából. Számos hazai és külföldi vizsgálat bizonyítja, hogy az iskolai pályafutás későbbi (középiskolai) szakaszaiban tapasztalható elmaradás elsősorban a kora gyermekkori feltételekkel, körülményekkel magyarázható. A hazai iskolarendszerre vonatkozó felmérések egyértelműen alátámasztják, hogy a gyerekek iskolai teljesítménye erős összefüggésben van a gyerekek családi hátterével.  A család kedvezőtlen társadalmi-gazdasági helyzetéből fakadó hátrányokat jelenlegi oktatási rendszerünk /óvoda-iskola/ nem képes ellensúlyozni. Ennek oka részben az iskolarendszer diszfunkcióiban keresendő, másrészt abban, hogy iskolás korra a kedvezőtlen családi háttérből érkező gyerekek hátrányai már túl nagyok.  A nemzetközi gyakorlat egyértelműen a kora gyermekkorra helyezi a hangsúlyt, ebben az időszakban történhet meg a sikeres iskolakezdés alapozása. A korai életkorban történő befektetések megtérüléséhez képest a későbbi, illetve kiegyenlítő célzatú beavatkozások jóval kevésbé hatékonyak. A programoknak nem csupán a gyerekeket kell megcélozniuk, a szülők bevonása és aktív részvétele nélkül nem biztosíthatóak az elvárt/megfelelő eredmények. A korai életéveket célzó fejlesztő programokkal párhuzamosan jelentős hangsúlyt kell kapjanak a gyerekes családok életkörülményeit javító beruházásoknak, támogatásoknak és szolgáltatásoknak is. A családok helyzetének érdemleges javítása elengedhetetlen feltétele a hátrányos helyzet átörökítésének megakadályozásában.

2007 október 08. (hétfő)
(Hírek)

 A Biztos Kezdet program tartalma, célja és alapelvei

A Biztos Kezdet Program esélyt ad a programban részt vevő, általános iskolás kor alatti, különösen 0-5 éves korú gyermekek valamint családjaik számára, hogy a gyermekek életének legkorábbi időszakában segítséget kapjanak a testi, értelmi, érzelmi és szociális fejlődésükhöz. A problémák korai felismerése, a programhoz kapcsolódó szakemberek folyamatos támogatása, a gyermekekkel és a szülőkkel való közvetlen foglalkozás hozzájárul a programban részt vevő gyermekek sikeres iskolakezdéséhez, iskolai kudarcok csökkentéséhez.

2007 október 02. (kedd)
(Hírek)

Magyarországon az elmúlt néhány évben a Biztos Kezdet program két formájának modell-programjai valósultak meg, illetve működnek jelenleg is: a Biztos Kezdet Klubok és a Biztos Kezdet Gyerekházak.

2007 augusztus 06. (hétfő)
(Hírek)

Tanulmány a Biztos Kezdet modellkísérleti program tapasztalatairól, kiterjesztésének lehetőségeiről

A program kiterjesztése során alapvető fontosságú lesz a helyi önkormányzatok megnyerése, érdekeltté tétele, feladatvállalása a programmal kapcsolatban. Ugyanakkor az önkormányzati intézmények nehézkességük, helyi politikai érdekeknek való kiszolgáltatottságuk miatt a települések egy részében nem tudnának a legjobb megvalósítói lenni a Biztos Kezdetnek. Ilyen esetben fontos szerepet kaphatnának az önkormányzattal együttműködő civil szervezetek, melyek rugalmasabb célmeghatározásuk, gyorsabb reagáló képességük miatt jobban tudnak alkalmazkodni a környezet változásaihoz. A civilek forrásai viszont általában nem elegendőek ahhoz, hogy önállóan működtessék a programot, így a helyi önkormányzat részvételére mindenképpen szükség van. Több helyen jól működött az a modell, melyben egy minden gyerekes család számára szolgáltatásokat nyújtó, nem stigmatizáló intézmény (pl. óvoda) szolgáltatásait bővítették ki a Biztos Kezdet programmal. A következő időszakban a szakmai minimumok meghatározásán kívül szükséges lenne a működési feltételek minimumát is megállapítani, és meghatározni azt is, hogy mi az, amit helyi forrásokból mindenképpen biztosítani kell a program számára.

Amennyiben a jövőben integrált óvodai, bölcsődei szolgáltatások kialakítására kerülne sor, akkor kézenfekvő lenne a Biztos Kezdet programot lehetőség szerint ezekhez az intézményekhez kapcsolni. Így a jelenleginél sokkal szélesebb körű, a családok szükségleteihez jobban igazodó szolgáltatások lennének kialakíthatók, melyek azonos helyen és időben elérhetőek. A kistelepüléseken működő kevés intézmény sokszor más, helyben nem létező intézmény funkcióinak egy részét is ellátja, így például az óvoda fontos segítő, közösségszervező, közművelődési funkciókat is betölt (lásd később az őrtilosi óvoda leírását). Az eredeti angliai Sure Start programban a Child Centre-ek szintén olyan integrált szolgáltatásokat nyújtó intézmények, melyek a napközbeni gyermekfelügyelettől kezdve a szülők segítésén és oktatásán át szociális, egészségügyi és oktatási szolgáltatások széles körét nyújtják az adott lakóközösségben élő bármely gyermekes családnak. A Sure Start irányítását néhol teljesen, másutt részlegesen integrálták a Child Centre-ekévek, ismét másutt az irányítás párhuzamosan, de egymással egyeztetet módon történik (http://www.surestart.gov.uk/publications/?Document=1546).

{mos_sb_discuss:8} 

A teljes tanulmány letölthető: http://www.gyerekesely.hu/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,140/Itemid,3/

2007 május 11. (péntek)
(Hírek)

Biztos Kezdet programok indítása Magyarországon

A program előzményei Angliában

A Sure Start Program az Egyesült Királyságban a gyermekszegénységet és a gyermekek társadalmi kirekesztettségét kívánja visszaszorítani. Középpontjában a hátrányos helyzetben lévők, így pl. a migráns családok állnak, amelyek sok esetben kevésbé tudják igénybe venni a különféle szolgáltatásokat. A Sure Start program 1999-ben indult az Egyesült Királyságban. A programot lépcsőzetesen vezették be, jelenleg a hatodik szakaszánál tart. Az eddig eltelt időszakban 500 helyi Sure Start kezdte el működését, amely négymillió hátrányos helyzetű gyermeket, vagyis a 4 év alatti szegénységben élő gyermekek egyharmadát érte el. A program két fő iránya:

a gyermekek szociális és érzelmi fejlődésének elősegítése, egészségének védelme, képesség- és készségfejlesztése, valamint a család mint közösség erősítése, támogatása.

Forrás: http://www.szmm.gov.hu/main.php?folderID=1&articleID=5900&ctag=articlelist&iid=1

{mos_sb_discuss:8}
2007 május 11. (péntek)
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 Következő > Utolsó >>