Skip to content

GYEREKESÉLY

MTA GYEREKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM




A Ferge Zsuzsa vezetésével 2005 vége óta működő MTA Gyerekszegénység Elleni Programiroda 2011. szeptember 15-én megszűnt.
A Programiroda tevékenysége ezen a "régi" honlapon érhető el.


A volt munkatársak egy része alapította meg a GYERE Gyerekesély Közhasznú Egyesületet.
Munkánkról itt tájékozódhat.
Címlap
Kulcsszó keresése: Összesen 44 találat van.
Címke: állásfoglalás; javaslat Rendezés
Cikk
(Sajtó, nyilvánosság)

A Gyermekszegénység Elleni Program (GYEP) megdöbbenéssel értesült a saját ellehetetlenítéséről szóló méltalan hangnemű nyilatkozatokról. Soltész Miklós (a Nemzeti Erőforrás Minisztérium államtitkára), Balog Zoltán (a KIM, Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság államtitkára), Dr. Hidas János (a Wekerle Sándor Alapkezelő főigazgatója) és a Magyar Tudományos Akadémia nyilatkozataiból a következő kép rajzolódik ki Programunk sorsáról (a szöveg nem kívánt részei törlendők):

A Ferge Zsuzsa vezetésével működő Gyerekszegénység Elleni Programirodát 2011. szeptemberében megszüntették / átszervezték / megerősítették. Ezt a lépést a kormányzat / az MTA a kormányzattal nem egyeztetve / az MTA a kormányzattal megállapodva tette meg, amelynek során a program vezetőjét kizárták / vagy kilépett a programból, a program szakértőinek munkájára pedig a továbbiakban nincs szükség / a szakmai stáb maradt az MTA-ban / az összes szakember átkerült a WSA-ba / további jelentős számú szakemberrel kibővülve. Erre azért volt szükség, mert a Program tönkretette az oktatási rendszert / nem emelte fel a szavát a gyermekszegénység ellen / példaértékű / nagyon jó program volt, munkatársai pedig papírok mellett döntöttek a szegénység csökkentéséről / testközelből ismerik a kérdést és szükségesek ahhoz, hogy a program szakmai tartalma ne sérüljön.

2011 október 09. (vasárnap)
(MTA Gyerekszegénység Elleni Program)

Tudják ezek az emberek, miről beszélnek és miről nem?

A gyerekeket kellene megszólaltatni a parlamentben, pl. Ricsikét Nógrádszakálból. Míg élek nem felejtem el:„Ha maguk nem lennének soha nem jutottam volna ki a faluból, nem hogy táborba! Ezek a pedagógusok minket nem visznek soha sehová.”

Vagy amikor kiderült, hogy a fiú azért nem dolgozik füzetben, és nem olvas, mert nem lát. Igaz, hogy a pedagógusokkal eltöltött több évet, velünk csak egy hetet, és rájöttünk.

2011 október 05. (szerda)
(MTA Gyerekszegénység Elleni Program)

Pálinkás Józsefnek,a Magyar Tudományos Akadémia elnökénekBudapest

Tisztelt Elnök Úr,megdöbbenéssel vettem tudomásul, hogy minden korábbi elköteleződés ellenére az MTA átadta a gyerekszegénység elleni program kiterjesztését szolgáló TÁMOP projekt szinte egészét a Wekerle Sándor Alapkezelőnek. Sem a döntést kimondó, 2011. szeptember 15-i értekezletről, sem annak előkészítő terveiről és folyamatairól engem, mint a program alapító vezetőjét és az MTA érintett tagját, illetve jelenlegi vezetőit vagy munkatársait az MTA nem tájékoztatta. A végső döntésről Balogh Margit igazgató asszony a „normál” szolgálati úton utólag értesített.

A teljes levelet itt olvashatja el: {phocadownload view=file|id=441|target=s}

2011 október 03. (hétfő)
(Sajtó, nyilvánosság)

[origo] itthon | Joó Hajnalka | 2011. május 19.

Mégsem zárja le a nyár közepéig, hanem későbbre halasztja a kormány a felsőoktatási intézménystruktúra átszervezését. Az [origo] információi szerint most azt vizsgálják, hogy a szakok ésszerűsítésével hogyan lehetne megtakarításokat elérni a felsőoktatásban. Illetve tovább folyik az ötletelés a lehetséges összevonásokról is: a Corvinus Egyetem egy elképzelés szerint József Nádor Egyetem néven olvadhat össze a Műegyetemmel.

A teljes cikket itt olvashatja el: [origo] itthon

2011 május 19. (csütörtök)
(Sajtó, nyilvánosság)

Aktuális > Magyarország | hirado.hu/MTI | 2010. október 26.

Ferge Zsuzsa szerint a mélynyomor megakadályozása a legfontosabb

A Magyar Tudományos Akadémia Gyermekszegénység Elleni Programirodája szerint a válságban legalább az állami újraelosztásban elsődlegesnek kell tekinteni azokat az eszközöket, amelyek gátolják a mély és tartós nyomort, tompítják a válság hatásait.

A teljes cikket itt olvashatja el: Hirado.hu

2010 október 27. (szerda)
(Sajtó, nyilvánosság)

2010. október 26.

Az aláíró szervezetek súlyos aggodalmunkat fejezik ki amiatt, hogy a készülő idegenrendészeti törvénymódosítás lehetővé tenné a gyermekek idegenrendészeti őrizetét. A szüleiktől és családtagjaiktól elszakítva, viszontagságos úton hazánkba érkező gyermekek és a kisgyermekes családok idegenrendészeti őrizete figyelmen kívül hagyja a gyermekek speciális sérülékenységét, és gyakorlati (például közrend- vagy közbiztonság-védelmi) okokból sem indokolt...

A Magyar Helsinki Bizottság, a Magyar Vöröskereszt és a Menedék Egyesület közös nyilatkozatát a itt olvashatja el:

{phocadownload view=file|id=301|target=s}

2010 október 26. (kedd)
(MTA Gyerekszegénység Elleni Program)

Az MTA GYEP Iroda nyílt levele a döntéshozókhoz

Mi is lesz a gyerekekkel?

A gyerekek legalább negyede szegénységben él. Az arány 2008 óta folyamatosan nő. A válság súlyosbította a helyzetet. A kormány lehetőségei régóta szűkösek, és várhatóan azok is maradnak. Ilyen körülmények között legalább az állami újraelosztásban prioritásnak kell tekinteni azokat az eszközöket, amelyek gátolják, legalább lassítják a jövőt is romboló mély és tartós nyomort, és egyben – automatikus stabilizátorként – valamennyire tompítják a válság hatásait. Az automatikus stabilizátorok alulról valamennyire korlátozzák az egyenlőtlenségeket, és gátolják például a jövedelmek olyan radikális visszaesését, amely a fogyasztást, és ezzel a kínálatot, a termelést is visszaveti. Az automatikus stabilizátorok között a legfontosabbak a progresszív adórendszer, a munkavállalói jogok, munkanélküli ellátások és általában a jóléti ellátások. Mindezek a rendszerek évek óta gyengülnek. Ez súlyosan érinti a gyermekeket és gyermekes családokat.  Az alábbiakban csak a gyermekek-gyermekesek széles körét érintő problémákra hívjuk fel a figyelmet.

2010 október 26. (kedd)
(MTA Gyerekszegénység Elleni Program)

Nemzeti Erőforrás Minisztérium Gyermek- és Ifjúságvédelmi Főosztály

Dudás Zoltán főosztályvezető részére

Tisztelt Főosztályvezető úr!

A válság nyomán mélyül a gyerekszegénység és egyre gyakrabban találkozunk éhes gyerekekkel. Az ezt enyhítő sokféle eszköz közül jelenleg prioritásnak látjuk a gyerekek étkezésének némi javítását. Ezért javasoljuk a gyerekétkeztetésre vonatkozó szabályozás változtatását a 2011-es költségvetésben.

2010 október 22. (péntek)
(Sajtó, nyilvánosság)

NOL | Belföld | 2010. szeptember 4.

'Cigány vagyok. Őrületesek a mindennapok'Roma értelmiségi nyílt levele a hallgató többséghez

A Jobbik a "cigánykérdés rövid távú megoldásaként" elkülönített telepek létrehozását javasolja. Ez volt az utolsó csepp: Berki Judit, a Nógrád megyei Bátonyterenyén élő roma szociálpolitikus elkeseredett hangú nyílt levelet írt a hallgató többséghez.

A nyílt levelet itt olvashatja el: Népszabadság online

2010 szeptember 07. (kedd)
(Hírek)
Az MTA GyEP állásfoglalása a 2010. május 17-én az Országgyűlésnek benyújtott képviselői önálló indítványról: a családok támogatásáról szóló 1998 . évi LXXXIV . törvénynek, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997 . évi XXXI. törvénynek a tankötelezettség teljesítésével összefüggő módosításáról   Az indítvány célja világos. A tankötelezettségnek, a rendszeres iskolalátogatásnak kíván érvényt szerezni a jogalkotó. Az alapkérdés az, hogy vajon a jelenség kezelésére adekvát választ ad-e a családi pótlék meghatározott esetekben és meghatározott időtartamban természetben történő nyújtása ...   {phocadownload view=file|id=191|target=s}  

VISSZHANG

Belföld | Lőrincz Tamás | 2010. május 30.

Berzenkednek a szakértők: miért büntetné a Fidesz a családokat?

Kevés a konkrétum a Fidesz szociálpolitikát érintő programjában - nyilatkozta lapunknak Darvas Ágnes az MTA Gyermekszegénység Elleni Program vezető kutatója hangsúlyozva, hogy a szociális szféra olyan terület, ahol a részletekben rejlik a lényeg. A kutatók a Fidesz első lépése ellen már tiltakoztak is: szerintük a családi pótlék nem lehet a büntetés vagy a jutalmazás eszköze. A Népszava Online programelemző sorozatában a szociális szféra kerül sorra.

Bővebben ld.: Népszava online

***

Belföld | 2010. május 25. 

MTA: a családi pótlék nem a jutalmazás vagy a büntetés eszköze

A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Gyerekszegénység Elleni Programjának (MTA GyEP) állásfoglalása szerint a családi pótlékkal kapcsolatban benyújtott törvénymódosítás nem alkalmas az iskolai hiányzás kezelésére. A családi pótlék a gyermek felneveléséhez biztosított közösségi hozzájárulás, nem pedig a büntetés vagy jutalmazás eszköze - hangsúlyozta az MTA GyeP közleményében. Mint írják, a benyújtott indítvány nem tartalmaz indoklást, nem szól a probléma nagyságrendjéről, jellegéről, az iskolai mulasztás és a tanulmányi eredmény összefüggéseiről, a család mellett az iskola és a gyermek felelősségéről.

Bővebben ld.: MTI

2010 május 25. (kedd)
(Sajtó, nyilvánosság)

Krónika | Nánási Anikó | 2010.05.18.

Családi pótlék helyett jegyzői védelem?

Még nem tudni, hány gyereket érintene az a tervezett változtatás, hogy aki sokat hiányzik, annak a szülei természetben kapnák a családi pótlékot. Az új kormány kötelezővé tenné a jegyzői védelmet.

... A Magyar Tudományos Akadémia gyermekprogramjának munkatársa, Darvas Ágnes úgy látja, nem a szülők jogainak csorbításával, a családi pótlék büntetésre való felhasználásával kellene elérni, hogy a gyerekek járjanak iskolába, a problémát más eszközökkel kellene kezelni, akár a szociális ellátás egyéb rendszereiben is. A szociológus szerint egyébként nem akkora gond ez, mint amekkorának látszik. Szerinte az a közvélekedés, hogy tele vagyunk ilyen gyerekekkel, miközben csak két és fél százalékuk hiányzik rendszeresen az általános iskolából.

Bővebben ld.: mr1 Kossuth Rádió

2010 május 20. (csütörtök)
(Sajtó, nyilvánosság)

Tisztelt Demján Sándor!

Értetlenséggel és elkeseredéssel olvastuk a Magyar Nemzetnek adott interjúját (Szabó Eszter: Ne várjuk a csodát! Demján Sándor: Sokan fognak még lecsúszni a mélyszegénységbe, Magyar Nemzet, 2010. május 3.). Úgy tűnik, mintha kevésbé lenne tájékozott a szegénység, a gyermekszegénység problémakörében, mint a pénzvilágban, a bankszektorban ...

A teljes levelet ld. itt: {phocadownload view=file|id=108|target=s}

 

DEMJÁN SÁNDOR VÁLASZLEVELE

Ferge Zsuzsa úrhölgy elnök "Legyen jobb a gyermekeknek" Nemzeti Statégia Értékelő Bizottság 1112 Budapest, Budaörsi út 45.

Budapest, 2010. május 18.

Tisztelt Elnök Asszony!

Megkaptam és nagyon szépen köszönöm az MTA Gyermekszegénység Elleni Progaram munkatársai által összeállított két kiadványt, amelyeket alaposan tanulmányozni is fogok...

A teljes levelet ld. itt: {phocadownload view=file|id=197|target=s}

VISSZHANG

Ónody-Molnár Dóra | Belföld | 2010. május 5.

Miket beszél Demján? Magyarországon nem halnak éhen gyerekek Ferge Zsuzsáék levele Demján Sándornak: „Az ön javaslata nem megoldást kínál”

Demján Sándor nagyvállalkozó szerint Magyarországon évente több száz gyerek hal éhen. Úgy véli, őszintén kéne szembenézni ezzel a problémával. A gyerekszegénység kapcsán őszinteségben nincs hiány, épp ezért tudható, hogy Demján súlyosan téved.

Bővebben ld.: Népszabadság online

***

Aktuális > Magyarország  | 2010. május 5.

Ferge: Demján téved

Ma Magyarországon nem halnak éhen gyerekek - reagáltak a Ferge Zsuzsa vezette intézmény kutatói a nagyvállalkozó ezzel ellentétes kijelentésére. Nyílt levélben vitatták Demján több, a szegénység fölszámolására tett javaslatát

Bővebben ld.:  Hirado.hu

***

Kálmán Olga | Éles beszéd  | 2010.05.06. 21:06 

Évente több száz gyermek hal éhen magyarországon?

Utána jártunk, hogy ma Magyarországon mekkora a gyermekszegénység.

Bővebben ld.:  ATV.hu

ELŐZMÉNY

Szabó Eszter | Magyar Nemzet | 2010. május 3.

Demján: Több száz gyermek hal éhen hazánkban

Hihetetlen terhek nehezednek a magyar gazdaságra: az államadósság után fizetendő teher óriási, a dolgozók és nem dolgozók aránya borzalmas – mondta lapuknak Demján Sándor, az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség frissen újraválasztott elnöke, aki szerint nem szabad csodákat várni az új kormánytól.

Az elnök a megoldást a munkahelyteremtésben és a megfelelő ösztönzőrendszerek kialakításában látja. Demján szerint ma több száz gyermek hal éhen Magyarországon, szembenézés helyett azonban inkább eltitkoljuk a problémát – további részletek a Magyar Nemzet hétfői számában.

Forrás:  MNO Magyar Nemzet Online

2010 május 05. (szerda)
(Sajtó, nyilvánosság)

Fleck Gábor, Kovács Éva, Szalai Júlia, Szuhay Péter | Vélemény | 2010. január 20.

Az antiszociális kártya

Az "Út a munkához" programmal 2008 végén, a demokratikus jogállam huszadik évében Magyarországon törvénybe foglaltatott a kettős állampolgáriság: első- és másodrendű polgárokra osztották a szegényeket.

Bővebben ld.:  nol.hu

2010 január 21. (csütörtök)
(Sajtó, nyilvánosság)
  Az MR1-Kossuth Rádió 2009. november 26-i adása a "nyílt levél" eredményének járt utána. Szikra Zsuzsa beszélget Darvas Ágnessel.   {mp3}mr1_20091126{/mp3}
2009 november 27. (péntek)
(Sajtó, nyilvánosság)

Az MTA Gyerekszegénység Elleni Program állásfoglalása

 

2009. október 28., 10:55

Sólyom Lászlónak, a Magyar Köztársaság elnökének Katona Bélának, az Országgyűlés elnökének

2009 október 29. (csütörtök)
(MTA Gyerekszegénység Elleni Program)
  Az MTA Gyerekszegénység Elleni Program valamennyi munkatársa nyílt levélben fordult Sólyom Lászlóhoz, a Magyar Köztársaság elnökéhez és Katona Bélához, a Parlament elnökéhez. A nyílt levélhez aláíróként bárki csatlakozhat!

(Aláírás és az aláírók listája ld. a levél végén!)

SZEGÉNYEK ELLENI HADJÁRAT SZEGÉNYSÉG ELLENI HARC HELYETT

Hordószónokok ötletei alakítják szociális rendszerünket, miközben a szakmai érvek süket fülekre találnak. -    adatok igazolják ...

2009 október 28. (szerda)
(Sajtó, nyilvánosság)

Hír: Szociális kártyára vár Monok  

Terjed a monoki modell A monoki polgármester legújabb ötlete arra jó, hogy megszégyenítse, stigmatizálja a szegényeket – mondta az FN-nek Ferge Zsuzsa szociológus. Beleillik abba a sorba, amely a nincsteleneket próbálja hibássá, felelőssé tenni sorsukért – tette hozzá.

  2009. július 24.

A monoki polgármester, Szepessy Zsolt a napokban azzal az ötlettel állt elő nyilvánosan, hogy a segélyezettek szociális kártyára kapják a segélyt, amellyel csak meghatározott termékekért, meghatározott boltokban – magyar kkv-kban - fizethessenek. A polgármester érvelése szerint így eljuthatna a pénz a gyermekekhez, s nem kerülne az uzsorásokhoz.   A szociológus szerint valamennyi kutatás azt mutatja, hogy a szegényeknél, a segélyekből élőknél is az első a gyermek, s hamis az érvelés, amely szerint azért szükséges a szociális kártya, mert a szülők a pénzt nem a gyermekekre költik. Természetesen előfordulhat ezeknél a családoknál is, hogy a családfő elveszi a pénzt, s elhanyagolja a gyermekeket, de ez nem a szegénységgel, illetve a munkanélküliséggel függ össze.

Segélyből drágábban

Ferge Zsuzsa arra is fölhívta a figyelmet, hogy a monoki polgármester tervezete szerint csak a kijelölt boltokban – magyar kkv-kban – lehetne vásárolni a szociális kártyával, amelyek a stabil kereslet miatt megtehetnék, hogy drágábban adják a termékeket a konkurenciánál.   A szociológus szerint nem megengedhető a segélyezettek szabadságjogainak a korlátozása, s nincs is értelme. A 800 ezer magyar alkoholista problematikáján nem a szociális kártya fog segíteni, s az uzsora ellen sem kártyával, hanem inkább az iszonyatos szűkösség enyhítésével kellene küzdeni – az uzsorás el is veheti a kártyát a segélyezettől.   A szegénység, a munkanélküliség, az egyenlőtlenség növekedésének nagy társadalmi kérdéseit nem lehet, s nem szabad a szegények bűnbakká tételével elfedni – tette hozzá a tudós.

 

                        *

Népszava Online - Belpolitika 2009.09.23. | 05:22:29 Terjed a monoki kártyás gyakorlat

Már öt önkormányzattal szerződtek a feltételekhez kötött szociális ellátásra Monok mellett több településen is bevezetik a szociális kártyát, eddig öt önkormányzattal szerződött a rendszert működtető Cafeteria-Card Kft. A lapunk által megkérdezett szakértők nem a segélyek számlára utalását, hanem a vásárlások korlátozását és a termékek ellenőrzését kifogásolják. A kártyával nem lehet készpénzt felvenni, és csak a rendszert működtető céggel szerződött boltokban lehet vele fizetni, az árukat az úgynevezett elszámoló blokk alapján pedig később ellenőrzi az önkormányzat. Az alkotmányjogász azt állítja, a megszorítások miatt alkotmánysértő a rendelet.   Nem csak Monokon lesz szociális kártya, öt településsel kötött szerződést a Cafeteria-Card Kft. Több önkormányzati vezetővel pedig tárgyalnak, de azt nem árulták el, kikkel egyeztettek eddig. Október 1-jétől érkezhet számlára a segély, az új rendszert akkor indítja a cég. A számlához kártya is jár, de készpénzt nem lehet vele felvenni, és csak szerződéses boltokban vásárolhatnak vele a segélyezettek – mondta Pálinkás Krisztina. A társaság országos értékesítési igazgatóhelyettese a részletekről is beszámolt: a kártyatulajdonosok minden terméket kifizethetnek a céggel szerződött üzletekben, de az elszámoló blokk alapján az önkormányzatok visszakereshetik, mit vásároltak. Így akarják kizárni például azt, hogy italra és cigarettára költsék pénzüket a támogatottak.   Monokon az önkormányzat már korábban bejelentette, hogy számlára utalja a rendkívüli támogatást, valamint a szociális segély 60 százalékát. De nem csak ezzel „nevelik” a szegénységben élőket: csak annak utalják a támogatást, aki a háza előtti területet és a kertjét rendben tartja, haszonnövényeket termeszt. A segély feltételhez kötése miatt alkotmánybírósághoz fordult a szociális minisztérium szakállamtitkára, de Kovárik Erzsébet a kártyára utalást is élesen kritizálta, mert szerinte azt a látszatot kelti, hogy a szegénységre ez megoldást jelent.   Úgy tudjuk, évek óta van arra törvényi lehetőség, hogy a segélyek egy része számlára érkezzen, vagy természetben kapják meg a családok, az önkormányzatoknak mégis csak töredéke élt ezzel. A látszat ellenére most sem a segítés, inkább a busás haszon a cél. A kártya használatáért ugyanis 5-10 százalékos jutalékot kap az üzemeltető, nem véletlenül szeretnék elérni, hogy minden segélyt, támogatást, sőt a szegénységben élők a családi pótlékot is ebben a formában kapják. Az üzletek tovább sújtanák a szegényeket, hiszen kénytelenek árat emelni azért, hogy kitermeljék a jutalékot. Segélyre most 52, a családi pótlékra összesen további 360 milliárd forintot fizet az állam. Bár a monoki polgármester nyílt levelet írt Bajnai Gordon kormányfőnek és a képviselőknek a kártya előnyeiről, információink szerint folynak ugyan egyeztetések, de a szaktárca nem javasolja a településen alkalmazott gyakorlatot.

Muhari Judit

2009 szeptember 22. (kedd)
(Hírek)

MTA GYEP  Iroda

Az MTA GYEP Iroda gyors válasza Bajnai Gordon miniszterelnök április 19-én nyilvánosságra hozott programjával kapcsolatban

 

 

Tudjuk, hogy a válság elkerülhetetlen megszorításokat jelent. Méltányoljuk, hogy a kormányzat önmagán kezdi a csökkentést, és a  lehetősebbeknél az átlagnál jobban növeli a terheket.

Hiányoljuk azonban, hogy nagyon kevés figyelem jut a leginkább veszélyeztetett csoportokra. A legsebezhetőbb csoportok megítélésünk szerint most, és 2010-ben:

Akiket lakásuk elvesztése fenyeget: a devizahiteleseken kívül több tízezer, potenciálisan ennél jóval nagyobb számú család. Jelentős részükben gyermek is él. A közművek kikapcsolását ma két elfogadhatatlan alternatíva követi: a már túlzsúfolt és drága szakellátás család szétszakítással, vagy az utca mindenkinek.

Akik elvesztik munkájukat, vagy jelentősen csökken a keresetük, és elemi létfenntartásuk, a gyermekek ellátása kerül veszélybe.

Általában az álláskeresési támogatásból kikerülő, vagy abba be sem kerülő munkanélküliek, kivált, ha családosak: 2010-től megszűnik a családi segély is.

Azonnali javaslatunk:

Legyen egy fokozatosan feltöltendő válságalap, amelyből legalább a gyerekes családok lakásvesztése megakadályozható. (A konkrét javaslatok – pl. saját tulajdonú lakás megvétele és bérbeadása, szükséglakások „beforgatása”, –részletesen kidolgozottak.) A válságalap forrása csak a magas jövedelműek további áldozatvállalása lehet (átmenetileg növelt adó, luxuscikkekre további különadó, akár adományok is).

Fokozatosan megoldandó javaslatok, amelyekre számos kidolgozott terv van:

Nem-hagyományos munkahelyteremtés: értelmes, értékteremtő közmunka programok ÚMFT pénzek átirányításával, szociális gazdaság nagyobb ösztönzése.

Megfelelő értékelő vizsgálat után az UMA radikális átalakítása a tisztesebb munkahelyteremtés érdekében.

Az ÚMFT támogatásai ne kerüljenek csökkentésre vagy elvonásra a leghátrányosabb helyzetű társadalmi csoportoktól és kistérségektől.

A közmű-adósságok megelőzése. A mai normatív lakásfenntartási támogatások átlagos összege (3000 Ft/hó) a legszegényebb családok rezsijének tizedét sem fedezi.

A 180 napon belüli, illetve 50.000 Ft-nál kevesebb adósságot felhalmozott családok „adósságkezelése”. Ehhez szükséges az adósságkezelési szolgáltatás és tanácsadás kiterjesztése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekre.

A lakáscsőd törvény gyorsított elfogadása.

Megelőző és kompenzáló programok gyors kidolgozása, megvalósítása. Például a szociálpolitikai lakástámogatás, a közmű ártámogatások megszűnésének kompenzálása.

A gyermekes családok szegényedését kompenzálni kell például az iskolai étkezés javításával, a szünetekre való kiterjesztésével, a közoktatásban nem részesülő gyermekek szociális étkeztetésbe vonásával, a napközbeni ellátások kiterjesztésével, a nagycsaládosok családi pótlékának lassú emelésével.

Budapest, 2009. április 20.

  MTA GYEP Iroda képviseletében:         Ferge Zsuzsa          Darvas Ágnes

2009 április 20. (hétfő)
(MTA Gyerekszegénység Elleni Program)

MTA GYEP  Iroda

Az MTA Gyerekszegénység elleni Programirodájának véleménye a T/9318. számú törvényjavaslat (a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, valamint egyes szociális tárgyú törvények módosításáról) családi pótlékot érintő részeihez   A családi pótlék 50%-ának természetben való juttatását a gyermekvédelmi törvény alapelveivel, a gyermekek jólétének és védelmének biztosítását szolgáló szakmai törekvésekkel, valamint a Legyen Jobb a Gyerekeknek Nemzeti Stratégia célkitűzéseivel egyaránt ellentétesnek tartjuk, ezért e javaslat  visszavonását javasoljuk. Amennyiben a gyermek szükségleteit a család önhibájából nem biztosítja, a védelembe vételi eljárás a jelenleg hatályos törvény alapján is célul tűzheti ki a szülők pénzkezelésének javítását, biztosíthatja az ehhez szükséges szakmai támogatásokat. Az ellenőrzés mellett nyújtott, szükség szerint eseti gondnok bevonásával folyósított természetbeni támogatás bevezetése egyértelműen diszkriminatív jellegű intézkedés. Egy bármilyen küszöbhöz (létminimum, nyugdíjminimum, minimálbér) viszonyítva alacsony összeg (családi pótlék 50%-a) felhasználása ürügyén, a probléma megfelelő azonosítására nem alkalmas nyilvántartási rendszer alapján, és a gyerek családból való kiemelésével fenyegetve, a gyermekes családok legelesettebb csoportjait célozza. A javasolt módosítások szakmailag indokolhatatlanok. 
2009 április 03. (péntek)
(MTA Gyerekszegénység Elleni Program)

MTA GYEP  Iroda

Az MTA-TKK  Gyerekszegénység elleni   Programiroda

gyermekes családok érdekeit kiemelő

véleménye

a kormányzat válságkezelő javaslatainak gyermekes családokat érintő elemeiről

A családi ellátások eddig tervezett – megtakarítást alig jelentő, bonyolult, társadalmilag káros lépései helyett egy viszonylag kevéssé fájdalmas és költséghatékony megoldást javaslunk: az 1 gyermekesek legkevésbé veszélyeztetett csoportjánál (2 szülős, 5 éven felüli gyerek) a családi pótlék ideiglenes felfüggesztését.  Néhány indokot alább ismertetünk. A válságkezelés számos, a gyermekes családokat érintő lépését összeférhetetlennek tartjuk a Nemzeti Stratégiával.  A családi pótlék, illetve a gyermekneveléshez kapcsolódó ellátások eddig javasolt módosításai megtakarítást alig jelentenek, költségesek, társadalmi hatásuk kiszámíthatatlan vagy kifejezetten káros; nem illeszkednek valamilyen konzisztens koncepcióhoz, és többnyire a nemzetközi gyakorlathoz sem. Az eddigi válságkezelő  tervek nem reagálnak a válság egyik legsúlyosabb következményére, a lakásvesztésre. (2009. márciusában csak Budapest IX. kerületében 300 családot fenyeget kilakoltatás.) Azonnali megoldás kell legalább gyermekes családok kilakoltatásának megakadályozására, és többet kell tenni a megelőzésért. Érvényt kell szerezni annak, hogy a kilakoltatás ne történhessen meg annak vizsgálata nélkül, hogy a család valóban megkapta-e azokat a pénzbeni és természetbeni szociális támogatásokat, amelyekre jogosult volt.  Tovább kell fejleszteni az adósságkezelés szabályozását. Jelentős szociális kedvezményhez jutáshoz kötelezően kapcsolódjon szociális, építési stb. szakértők mérlegelési kötelezettsége. 
2009 március 28. (szombat)
<< Első < Előző 1 2 3 Következő > Utolsó >>